Vuoden loppu on käsillä ja on aika luoda katsaus, mitä kaikkea mahtui pyöräilykauteeni 2021. Vuosi alkoi lumettomana ja niin lämpimänä, että uudenvuodenpäivänä pyörälenkin päätteeksi nautittiin mökilla kahvit ulkoterassilla. Tammikuun 12. päivänä tuli sitten säähän täyskäännös ja Turkua ryöpytti raju lumipyry. Syöksyin tuiskuun fillarilla - mutta ei siitä mitään tullut, syvässä suojalumessa ei päässyt mihinkään. Mutta olihan se hauska vähän leikkiä. Eikös historioitsija Johan Huizinga todennutkin, että leikki tekee ihmisestä ihmisen. Lumen tulo oli kuitenkin tervetullutta, sillä valon määrä moninkertaistui ja saatiin hiihtää, lasketella ja luistella. En muista milloin olisin viimeksi luistellut järven jäällä. Pakkasen ansiosta pyörätiet pysyivät niin kovapintaisina, että pyörälläkin pääsi huristelemaan ja pitämään tuntumaa yllä.
|
Uudenvuodenpäivän terrassikahvit
|
|
"Vapaa on vain umpihanki" (Aaro Hellaakoski)
|
Talvea kesti helmikuun lopulle. Helmikuun viimeinen päivä ajettiin Piikkiöön Tuorlan majataloon kevään aloittaville, perinteisille terassikahveille. Tiet olivat tässä vaiheessa jo sulat; maaliskuun alussa oli paikoin sepeleitäkin putsattu kevyenliikenteen väyliltä. Ensimmäiset pikku maistiaiset maantiepyörällä otin maaliskuun puolivälissä. Pyöräilykuume alkoi nousta eksponentiaalisesti toisin kuin koronatartunnat - hyvä niin! Intoa lisäsi entisestään Turun matkailupalvelujen kanssa tehty sopimus, jonka mukaan tehtäväni oli laatia kesän aikana Turun seudulta ja lähialueilta pyöräreittejä
visitturku.fi-verkkosivuille. Saisin ensi kertaa palkkaa pyöräilemisestä; pitäisihän minun (lue: saisin) ajaa reitit läpi ennen kuin voisin laatia reittikuvauksen. Puhkuin innosta! Homma osoittautui uskomattoman antoisaksi, sillä vaikka suurin osa reiteistä oli itselleni entuudestaan tuttuja, katsoin niitä nyt uusin silmin ja niistä löytyikin vaikka sun mitä uutta ja kiinnostavaa - historiaa, taidetta, luontokohteita. Kesän lopussa reittejä oli kasassa kaikkiaan yksitoista. Tarjolla on reittivaihtoehtoja kaikentasoisille polkijoille, sunnuntaipyöräilijästä aktiiviharrastajaan. Käy tutustumassa
reitteihin ja poimi ideoita ensi kaudelle! Kesäksi on luvassa lisää reittejä.
|
Varsinais-Suomen upeaa maalaismaisemaa Aurajoentien matkailutien varrella
|
|
Turun alueelta löytyy myös mielenkiintoisia soratiereittejä
|
Kaudella tuli otettua tuntumaa uudenlaisiin fillareihin. Turun
kaupunkipyöräjärjestelmä tuli testattua heti keväällä. Keväällä 2022 Turussa otetaan käyttöön uudet kaupunkipyörät, tosin ne eivät enää ole ympärivuotisessa käytössä kuten aiemmin. Kolilla, joka oli pääkohteita itä-Suomeen suuntautuneella kesäkiertueellamme, ajoin ensi kertaa
fatbikella. Kokemus oli aivan mahtava! Kotimaassa riitti upeita kohteita, kohokohtia olivat
saariston pieni rengastie, Ahvenanmaahan kuuluva
Brändö, sekä Kouvolan ja Lahden välissä sijaitseva
Iitti. Jokainen valloitti omalla tavallaan. Pieni rengastie tutustutti saaristomaisemiin, maasto oli vaihtelevaa, ei todellakaan pelkkää tasaista lättänää. Yöpyminen Seilissä oli elämys. Saari tihkuu jännittävää historiaa ja sen luonto on ainutlaatuisen monimuotoinen. Brändölle ominaisia ovat upeat pengertiet ja sillat, oikeastaan koko matkan sai polkea meren äärellä. Iitti puolestaan tarjosi ihastuttavia peltomaisemia ja mielenkiintoista paikallishistoriaa. Vuoden tauon jälkeen pääsin mankeloimaan ulkomaillakin, kun syyskuussa
pistäydyttiin päiväristeilyllä Tukholmassa, jossa huomasimme, että
Tukholma oli satsannut pyöräkaistoihin ja -teihin, minkä ansiosta
pyörällä oli helppo liikkua paikasta toiseen vilkkaasta liikenteestä
huolimatta.
|
Kaupunkipyörä koeajossa
|
|
Kolilla huristeltiin fatbikella
|
|
Saariston pieni rengastie tarjoaa monenlaista maisemaa ja maastoa
|
|
Brändön komeat saaristomaisemat hakevat vertaistaan
|
|
Tukholmassa on kätevää liikkua pyörällä
|
Keväällä nousi
uutiseksi ympäri
maailmaa vallitseva pyörä- ja komponenttipula, josta kirjoitin myös
postauksen. Hädissäni hamstrasin joitakin varaosia, mm. ketjuja ja
takapakkoja. Pula ei ole poistunut, mutta kaikkien osien
osalta toimitusajat eivät ole kohtuuttoman pitkiä: sekä graveliin että
maantiepyörään alkusyksyksystä tilaamani eturattaraat saapuivat vain
pienellä viipeellä.
Vuoden aikana huomattiin, että olisi käyttöä tavalliselle pyörälle kaupunkiajoon. Sattumalta roskalavalta löytyi vanha mummomankeli. Kunnostin sitä syksyn aikana ja kun sain sen joulun alla ajokuntoon, onnistumisen ilo oli ylimmillään. En nimittäin ole mikään varsinainen kädentaitaja. Pyörä kaipaa vielä viimeistelyä, mutta hyvin sillä jo kauppareissut hoituvat. Kiinnostava ja innostava projekti kaiken kaikkiaan! Ensi vuonna täytyy keksiä jotain vastaavaa!
|
Maantiekiituri sai uuden eturattaan
|
|
Löytöpyörän kunnostus oli opettavaista ja antoisaa puuhaa
|
|
Maantiekausi jatkui marraskuun lopulle saakka
|
|
Joulukuun alussa ajettiin reippaassa pakkaskelissä
|
Maantiekelejä riitti marraskuun loppupuolelle saakka, sen jälkeen meno jatkui gravelpyörällä. Tänä vuonna täälläkin päin Suomea saatiin iloita valkeasta joulusta. Lunta tuprutti peräti kymmeniä senttejä ja lisää tulee koko ajan. Täytyy vaan maltillisesti odotella, että kevyen liikenteen väyliä saataisiin putsattua lumesta ja pääsisi taas kurvailemaan. Nyt ollaan jo hyvää vauhtia menossa valoon päin, ja ajatukset suuntautuvat jo kohti uutta kautta ja kevättä! Toivotan kaikille oikein hyvää uutta pyöräilyvuotta!
Kommentit
Lähetä kommentti