Polkupyöristä ja pyörien osista on pulaa

 

Postaus on tehty ei-kaupallisessa yhteistyössä FoxcompinNummen Pyörän ja Raispon kanssa. 

 

Aurajoki

Pyöräkauppa on käynyt kuumana jo pitkään mutta koronan myötä pyöräilybuumi on vain kiihtynyt.  Kysyntä ylittää tarjonnan ja käytetyt pyörätkin viedään nyt käsistä. Markkinoilla on nyt pulaa paitsi pyöristä myös varaosista. Tilanteeseen vaikuttavat kysynnän lisäksi rahtiliikenneongelmat ja Kiinan ja USA:n kauppasota. Molemmat tekijät viivästyttävät toimituksia Eurooppaan. Tilanne on piinallinen niin meille pyöräilijöille kuin yrittäjillekin.

Halusin vähän selvittää, millainen pyörien ja varaosien saatavuus tällä hetkellä Turussa. Kävin kysymässä asiaa Foxcompin, Nummen Pyörän ja Raispon kivijalkaliikkeissä.

Ensin positiivinen uutinen: Pyörien saatavuus ei ole kauttaaltaan kehno. Nummen Pyörässä  hybrideistä ei tuntunut olevan pulaa ja tiettyjen Foxcompin edustamien merkkien toimitukset rullaavat kohtuullisen hyvin. Esimerkiksi Salsa-pyöriä on tulossa varastoon kesäkuussa. Viivettä on tiettyjen kansainvälisten suurten merkkien, kuten Specializedin tai Trekin toimituksissa. Pyöriä myös toimitetaan jälleenmyyjille tipoittain, yksi silloin, toinen tällöin. Kaikkia toimituksia ei välttämättä tule lainkaan. Toimitus ja saatavuus kuitenkin vaihtelee pyörätyypistä riippuen, joten pyörän ostajan kannattaa kysellä liikkeestä tilannetta. Selvimmin pula näkyy lasten ja nuorten pyörissä. Foxcomp on joutunut myymään kevään mittaan ei-oota. Foxcompissa pyöräpula näkyi konkreettisestikin, sillä sisällä oli huomattavasti normaalia tyhjempää.



Varaosien kohdalla suurin pula on voimansiirtoa koskevista komponenteista - rataspakoista ja ketjuista. Shimanon osien tilanne tuntui olevan kaikkein kehnoin eikä Sraminkaan osalta ole kehumista. Raispo sanoi rajoittavansa pakkojen ja ketjujen ulosmyyntiä, koska oman huollon varaosatilanne halutaan turvata, mikä on ymmärrettävää. Vaikka liikkeet ovat varautuneet ja hamstranneet varaosia etukäteen, tavaraa ei silti välttämättä riitä, sillä joidenkin osien toimitusaika on 40-50 viikkoa. Foxcompista todettiin, että myös sisärenkaiden toimituksissa on alkanut näkyä hienoista viivettä. Johtuuko tämäkin tuotanto-ongelmista vai peräti raaka-ainepulasta, mene ja tiedä. Maailmanlaajuinen komponenttipula vaikuttaa myös pyörien valmistamiseen ja kokoamiseen.


Ketjut ja rataspakat ovat kortilla

Pahimman skenaarion mukaan hankala tilanne voi jatkua parikin vuotta. Se näkyy jo nyt kohonneina hintoina. Tarjonnan soisi kuitenkin tasoittuvan viimeistään ensi vuonna. Olisi sääli jos hyvässä myötätuulessa oleva pyöräilyinnostus hiipuisi välinepulan takia, sillä pyöräily on terveellinen ja vastuullinen tapa liikkua.

Käynti paikallisissa liikkeissä antoi kuitenkin toivoa.  Raisposta haaviin tarttuivat Shimanon Ultegra-ketjut ja Nummen Pyörästä ketjujen lisäksi Ultegran takapakka. Saa taas jonkin aikaa polkea levollisin mielin.


Kommentit

Suositut tekstit