Saariston pieni rengastie, osa 1: Turku - Naantali - Rymättylä - Hanka

Aurinko paistoi kuumasti jo aamulla, kun polkaisimme matkaan Turusta kohti Naantalia. Olimme päättäneet ajaa pikku rengastien vastapäivään, koska perinteisellä myötäpäivään kulkevalla reitillä lautoilla oli tiedossa ruuhkaa. Reitin ensimmäisellä lautalla, Aurajoen ylittävällä förillä ei ollut tungosta.

Ukko-Pekan silta. Takana siintää presidentin kesävirka-asunto Kultaranta.

Reitti Naantaliin kulki tuttua uraa Pansion kautta ja Raisionlahtea myötäillen. Naantalissa suunnattiin satamassa sijaitsevaan, vohveleistaan kuuluun Amandiksen kahvilaan. Aamupäivää oli vielä jäljellä, joten nautimme tällä kertaa vohveleiden sijaan herkulliset, tuoreen rapsakat croissantit.

Kahvien jälkeen takaisin crossareiden selkään. Ukko-Pekan sillalta oli tietysti otettava maisemakuvat Kultarantaan päin. Sauli ja Jennikin näyttivät olevan mökillään, lippu liehui salossa. Pyörätie koukkaa Kultarannan asuntoalueen kautta ja jatkuu Kultaranta Resortin ja vuoden 2022 asuntomessualueen kautta Särkänsalmen sillalle asti.

Särkänsalmen sillalta on komeat maisemat, mutta kapealla sillalla ei ole mukavaa eikä suositeltavaa pysähtyä ottamaan fotoja. Merimaskun risteyksestä alkaen piennar on suurimmaksi osaksi melko olematon, ja asvaltin reuna on korkea. Saa olla tarkkana, ettei aja liian reunassa ja putoa asvaltilta.

Poikon kohdalla alkaa pyörätie. Täällä saa kokea, että saaristo ei todellakaan ole mitään tasamaata vaan koko ajan mennään ylös ja alas. Voimia on hyvä säästellä. Pyörätie loppuu Nuikontien kohdalla. Ylämäen jälkeen seuraa vauhdikas lasku Riiaistenjärven rantaan. Pian kurvataan oikealle kääntyvälle viehättävälle Taipaleentielle, joka vie Rymättylän keskiaikaiselle kivikirkolle. Rymättylän keskustassa kannattaa hoitaa kauppa-asiat.

Rymättylään johtavalla pyörätiellä mäkeä riittää

Rymättylän kirkolta on nelisen kilometriä matkaa Röölään. Silleistä ja siideritehtaasta kuulussa Röölässä löytyy myös ravintola Röölanranta, josta saa purtavaa isompaankin nälkään. Kello kertoi, ettei aikaa ollut hukattavaksi, joten jatkoimme suoraan eteenpäin. Kirveenrauman sillalta avautuvat upeat näkymät. Vasemmalla puolella näkyy jyhkeä Uutiskuuvanvuori.

Huuhkajia kannustamassa

Tie jatkuu kumpuilevana. Singersimme kieli vyön alla ehtiäksemme Hämmärön lossille sopivaan aikaan. Maaston mäkisyys on syytä ottaa huomioon aikataulua suunnitellessa.

Aaslassa tie kapenee ja mutkittelee pittoreskien maalaismaisemien keskellä. Lossia edeltäneen spurtin ansiosta nyt oli aikaa ottaa kuviakin. Karhuvuoren ilmavalvontatorniin emme sentään ehtineet. Yhteysalus Östern kulkee Hangan, Seilin ja Nauvon väliä. Lautalle pääsivät ensimmäiseksi pyöräilijät. Hinta oli 10 euroa/henkilö+pyörä. Lautta oli täysi kesäkuun puolivälissä keskellä viikkoa. Heinäkuussa meno on sitten aivan toista luokkaa.

Aaslassa tie halkoo upeaa maalaismaisemaa

Lautassa pyörät täytyi sitoa paikoilleen mustekalalla. Sitten vaan yläkannelle ihailemaan saariston huikeita maisemia! Lauttamatka Seiliin kestää puolisen tuntia.

Östern-lautan kannella voi ihailla saariston hienoja maisemia

Seiliin rantautuminen oli erikoinen episodi. Pyörät jouduttiin nostelemaan yksitellen etummaisen auton yli. Crossareiden kanssa ei ollut ongelmia, mutta erään pyörämatkaajan n. 30 kg:n painoisen sähköpyörän kampeamista auton konepellin yli hirvitti katsoa. Kaikki kuitenkin sujui hyvin. Toivottavasti auton omistaja ei nähnyt tilannetta! Olisi varmasti kaivattu nitroja!

Lauttarannasta porhalsimme suoraan Ravintola Seilin lounaspöytään. Ravintolan viehättävällä sisäpihalla todella viihtyi. Illalla kävimme siellä nauttimassa vielä kahvit herkullisten mustikkapiirakoiden kera. Ravintola sijaitsee 1800-luvulta peräisin olevassa hospitaalin päärakennuksessa. Samassa rakennuksessa majailee Saaristomeren tutkimuslaitos.

Taustalla entisen hospitaalin päärakennus

Hangasta pääsee lautalla suoraan Nauvoon, mutta Seiliin kannattaa ehdottomasti poiketa yöksi. Seilin luonto on upea ja paikka on vanhoine rakennuksineen hyvin idyllinen. Saarella on myös kiinnostava mutta synkkä historia. Saarella toimi ensin spitaalisten ja myöhemmin mielisairaiden hospitaali.

Fyyri

Seilin koskematonta luontoa

Seilin kirkko

Illalla tutustuimme saareen jalkaisin. Soratie kulkee lauttarannasta ”keskustan” kautta kirkolle ja tien varrella on alueen luonnosta kertovia opasteita. Ihailimme 1700-luvulla rakennettua hienoa puukirkkoa ja käyskentelimme hautausmaalla. Kirkko oli jo suljettu, mutta se ei haitannut, koska olimme käyneet siellä aikaisemmalla vierailulla. Majapaikkana oli kaksikerroksinen hirsinen rakennus nimeltä Fyyri, jonka on suunnitellut C. L. Engel alun perin hospitaalin taloudenhoitajan asunnoksi. Majapaikassa oli yhteiset keittiö- ja suihkutilat. Majoitusta Seilissä on tarjolla rajallisesti, joten huone kannattaa varata hyvissä ajoin. Päivän urakan jälkeen uni tuli silmään saman tien. Valoisan kesäyön ansiosta eivät edes Seilin kummitukset uskaltaneet tulla pelottelemaan viattomia pyörämatkalaisia.