Melkein ulkomailla - pyörällä Brändön upeissa saaristomaisemissa


 

 

Kesälomalla käännettiin nokka kohti Ahvenaanmaan saaristoa. Sen kauemmaksi kotimaasta ei tänäkään kesänä ollut mahdollista päästä. Brändö on Kustavista katsottuna ensimmäinen Ahvenanmaan kunnista, joiden kautta pääsee saarihypellen aina pääsaarelle saakka. Tällaisen pyöräretken tein vuonna 1999 ja kirjoitin siitä blogissani aiemmin. Turusta voi tehdä päiväretken Brändöön helposti, kunhan aamulla nostaa pyörät autoon ja hurauttaa tunnissa Kustaviin. Päivässä ehtii siis tehdä lähes ulkomaanmatkan! Lauttojen aikataulut sopivat pyöräilijälle hyvin, aikaa Brändössä jää kuutisen tuntia. Siinä ennättää pyöräillä saaren päästä päähän sekä syödä ja kahvitella rauhassa. 

Auto parkkeerattiin Kustavin keskustaan, ja sitten vaan satulaan. Jokin toinen porukka oli keksinyt saman ajatuksen ja purki pakettiautostaan enemmän tai vähemmän pitkälle pyöräretkelle sopivaa kalustoaan.

 


 


Viggenin kannella

 

Vartsalan lossi oli parkkipaikalta muutaman polkaisun päässä. Lossimatka Ströömin salmen yli kesti noin vartin. Aamutuimaankin lautalla oli jo useampikin pyöräilyporukka. Mukava reilun kuuden kilometrin mittainen maantie vei Vartsalan saaren läpi Vuosnaisiin eli Osnäsiin. Osuus toimi rauhallisena herätyksenä. Vuosnaisten merisataman kahvilassa otimme jäätelöt. Päivästä oli tulossa kuuma, nytkin jo hätyyteltiin hellelukemia. Terassilta oli kiva seurata pyöräilijöiden touhuja. Kymmeniä pyöräilijöitä oli jonossa Viggen-lauttaan. Pyöriä oli jos jonkilaista, tavallisesta joposta maantiepyöriin. Enemmistö taisi olla sähköpyöriä. Vuosnaisissa on iso parkkialue, joten autolla voi tulla tänne asti. 

Lautalla miehistön ristiriitaiset ohjeet pyörien sijoittelusta aiheuttivat aluksi hämmennystä. Lopulta pyörillemme löytyi erinomainen paikka - saimme laittaa ne nojalleen ramppia vasten. Yläkannelta niitä oli helppo pitää silmällä. Täytyy tosin olla aikamoinen taikuri, jos pystyy anastamaan pyörät lautalla keskellä merta kenenkään huomaamatta. Eikä niitä ainakaan merellä kauas saa vietyä. Lauttamatka kestää n. 40 minuuttia. Sen aikana kerkiää hörpätä kahvit lautan kahvilassa. 


Viggen Åvan laiturissa
 









  


Jurmon lautta saapuu Åvaan

 

Åvan satamaan saapui saamaan aikaan Jurmon lautta. Jurmossa täytyy ehdottomasti käydä toisella kertaa, kuuleman mukaan sekin on mainio päiväretkikohde. Brändön Jurmoa ei muuten pidä sekoittaa Korppoon Jurmoon, joka kuuluu Paraisten kaupunkiin. 

Åvasta alkaen renkaat humisivat punaisella asvaltilla, joka on Ahvenanmaan tunnusmerkki. Ensimmäisenä kohteena oli n. 10 km lauttarannasta sijaitseva hotelli Gullvivan. Vähän ennen hotellia saimme jo esimakua upeasta pengertiestä. Pyörä kulki niin hyvin, että epähuomiossa pyyhällettiin hotellin ohi. Ei kun takaisin! Nautimme arkilounaan hotellin terassilla, josta avautuivat upeat merimaisemat.

 

 

 

Gullvivanin terassilla

 

Seuraavaksi poljettiin Brändön kirkolle. Valkoinen päätytornillinen puurkirkko on omistettu Pyhälle Jaakobille ja rakennettu 1740-luvun lopussa. Nykyiselle paikalleen se on siirretty 1893, ja samalla sitä on laajennettu. Kirkossa oli opas, joka kertoi hyvällä suomen kielellä kirkon mielenkiintoisesta historiasta, mm. sen että vanhin maininta paikalla aiemmin sijainneesta kappelista on vuodelta 1544, jolloin Kustaa Vaasa takavarikoi kappelin kuparikellon. 

 

Brändön kirkko

Kävimme ostamassa postikortin ja -merkin osuuskaupan yhteydessä toimivasta asiamiespostista. Kaupan ulkopuolella harjoittelimme frimärke-sanan taivutusta, mutta kassalla sanan suku meni väärin, kuinkas muutenkaan. On hyvä tietää, että vaikka kaupan yhteydessä on myös pankkipalveluja, lähimmät pankkiautomaatit ovat Kustavissa ja Ahvenanmaan pääsaaren Godbyssä. 

 

Brändön kaupalta hienot maisemat

Matkaa jatkui kohti Torsholman satamaa. Reitille mahtuu useita siltoja ja pengerteitä ja se tarjoaa Ahvenanmaan saariston hienoimpia nähtävyyksiä - merta, karuja kallioita, pieniä saaria ja luotoja.  Torsholman lauttasatamasta lähtee lauttoja Lappon kautta Kumlingeen ja pääsaarelle Hummelvikiin. Åvasta Torsholman satamaan on matkaa n. 23 km. Satamasta käännyimme takaisin ja poljimme samoja jälkiä kirkon lähellä sijaitsevaan Trixies-kahvilaan. Tässä vaiheessa huomattiin, että pyörän lukon avain oli unohtunut kotiin. No, lukosta oli varmaankin kiva päästä matkalle näihin upeisiin maisemiin. Persoonallisen Trixiesin tarjoamat kahvileivät olivat herkulliset ja valtavankokoiset. Kahvit nautittiin ulkoterasilla, tosin nautintoa hieman häiritsivät verenhimoiset paarmaparvet.

Paarmat eivät jäänet ainoiksi eläimiksi, joihin matkalla törmäsimme. Useassakin kohtaa tien reunassa lekotteli kyykäärmeitä. Osa näytti niin jähmettyneiltä, että mahtoivatko olla elossa. Eipä jääty katselemaan ja kyselemään.

 


 

Näkymä Torsholmasta pengertielle


Pyhän Johanneksen kappelin hautausmaa

 

Vieno myötäinen tuuli siivitti vauhdikkaasti takaisin Åvaan. Viggenillä meno-paluu maksoi 6 €/henkilö+pyörä. Paluumatkalla kukaan ei enää kysellyt lippuja. Vuosnaisiin saavuttua kurvattiin oikealle Etelä-Vartsalan tielle. Tie oli kapea, mutkainen ja mäkinen. Sitä oli hauska ajella. Tien varrelle jäi saaristolaismuseo, tunnettu pizzapaikka Vartsalan vanha koulu sekä erikoinen Pyhän Johanneksen hautausmaa. Römstaalin mäessä jäätiin kuuntelemaan, kuuluuko kavioiden kopsetta. Kansanperinne nimittäin kertoo, että näkymätön ratsujoukko seuraa kulkijoiden kintereillä tässä mäessä, ja katoaa jos matkalainen heittäytyy tie sivuun. Mitään ei kuultu ja viimeistään aaveet karisivat kannoilta jyrkässä alamäessä, joka jatkui lähes lossirantaan asti.

Matkaa koko reissulle kertyi mukavat n. 70 km.

Reittikartta (mukana myös merimatkat)


 

Kommentit

Suositut tekstit