Kaupunkipyörä koeajossa

 

 

Kaupunkipyörien suosio on kasvanut Suomessa vuosi vuodelta. Ilmiö on kuitenkin varsin tuore. Ensimmäinen varsinainen kaupunkipyöräjärjestelmä otettiin käyttöön Helsingissä 2016. Kaupunkipyörillä pystyy liikkumaan edullisesti lyhyitä matkoja. Niiden tarkoitus onkin lisätä vastuullista liikkumista, toisin sanoen vähentää yksityisautoilua ja päästöjä kaupunkialueelle. Järjestelmät vaihtelevat eri kaupungeissa. Esimerkiksi Porissa käytössä oleva RolanBike-järjestelmä vaatii mobiilisovelluksen ja PayPal-tilin. 


Föli-fillariasema Turun tuomiokirkon edustalla

Turku sai omat keltaiset kaupunkipyörät eli Föli-fillarit eli föllärit toukokuussa 2018. Pyörät toimittaa Nextbike Polska. Pyöriä on kaikkiaan 300 ja kiinteitä fölläriasemia 39. Lisäksi on kaksi siirrettävää, ns. pop-up -asemaa. Asemien sijainnin ja vapaana olevien pyörien tilanteen voi tarkistaa kätevästi Föli-fillareiden reittioppaasta. Fillareiden huoltotiimi pitää huolen, että fillareita on saatavissa kaikilta asemilta. Föllärit ovat olleet maamme ainoa kaupunkipyöräjärjestelmä, joka on ollut käytössä läpi vuoden. Talveksi pyöriin on vaihdettu nastarenkaat. 

Heinäkuussa 2020 Turku otti koekäyttöön myös kymmenen kaupunkisähköpyörää. Sähköavustus helpottaa polkemista varsinkin ylämäissä ja vastatuulessa. Avustus toimii 25km/h saakka ja vain poljettaessa. Sähköpyörät toimivat ainoastaan Fölikortilla. Mikäli akusta virta sattuisi loppumaan, pyörä toimii tavallisen föllärin tapaan.

 


Vuokrausta varten täytyy rekisteröityä ja sen yhteydessä syötetään mm. puhelinnumero ja maksukorttitiedot. Itselläni tässä rekisteröitymisessä oli aluksi ongelmia. Rekisteröityminen kannattaakin tehdä etukäteen rauhassa, niin että käsillä ovat kaikki oman pankin vaatimat tunnisteet.  Kun rekisteröitymisestä on tullut vahvistus sähköpostiin, pyörä otetaan käyttöön puhelinnumerolla ja rekisteröitymisen yhteydessä luodulla henkilökohtaisella PIN-koodilla, jotka syötetään pyörän tarakalla olevaan näyttöön. Mikäli käytössä on voimassaoleva bussiliikenteen Föli-kausikortti, tarvitsee näyttöön painaa vain OK:ta ja vilauttaa Föli-korttia. Pyörän käyttöönotto ja palautus sujuivat omalla kohdallani moiteettomasti. Tämäkään ei kuulemma ole aina sujunut täysin ongelmitta. Toivottavasti nämä tekniset ongelmat ovat taakse jäänyttä elämää, sillä käytön helppous ja laitteiston toimintavarmuus ovat olennainen pyörien käyttöön vaikuttava tekijä.


Käyttöönotto ja palautus tapahtuu tarakan paneelista.

 
Föli-fillarin saa käyttöönsä kuukausimaksulla (6 euroa/kk) tai kertamaksulla (2 euroa). Ilman lisämaksua voi kerralla ajaa 30 minuuttia. Yli puoli tuntia kesävillä matkoilla veloitetaan lisämaksua hinnaston mukaan. Esimerkiksi 4-5 tuntia tuo lisähintaa 8 euroa. Viisi tuntia on maksimivuokra-aika, jonka jälkeen tulee 80 euron viivästymismaksu. Pyörän voi myös laittaa väliaikaisesti parkkiin, jos haluaa poiketa vaikka kahvilla. Tällöin kuitenkin vuokra-aika juoksee koko ajan. Pyörässä olevalla vaijerilukolla pyörän saa lukittua kiinteään kohteeseen. Mikäli fillariasema sattuisi olemaan täynnä, pyörän luovuttaminen onnistuu kiinnittämällä pyörä lukolla toiseen asemassa olevaan pyörään.

 

Pyörä lukitaan telineeseen vaijerilukolla

 

Föllareihin liitetty iskulause "Polje sellaisena kuin olet" pitää hyvin kutinsa. Fillarilla ajaessa vaatetus voi olla mikä tahansa, sillä hyvien suojien ansiosta ei ole pelkoa että hame tai leveät lahkeet joutuvat ketjujen tai pinnojen väliin.  Pyörästä löytyvät etu-ja takavalo sekä integroitu soittokello. Tankoon on kiinnitetty tukeva kori kantamuksia varten. Kypäriä ei toistaiseksi ole saatavilla mutta vastuullinen polkija käyttää omaa kypärää.


Satulan korkeutta on helppo säätää 


Jämerä seisontatuki pitää epätasaisemmallakin alustalla

Pyörät ovat kauttaaltaan vankkaa tekoa ja sen takia niillä on painoakin melkoisesti. Ne ovat omiaan lyhyille matkoille sekä rentoon sightseeingiin. Kolmen vaihteen ansiosta fillari kuitenkin liikkuu yllättävänkin ketterästi ja siksi sillä voi hyvin käydä polkaisemassa hieman kauempana kuin aivan ydinkeskustassa. Voi polkaista vaikka Halistenkoskelle tai Ruissaloon. Kannattaa kokeilla!

 


Föllärit ovat aiemmin näkyneet ahkeraan Turun kaupunkikuvassa mutta niiden käyttö on vähentynyt korona-aikana, koska rajoitukset ovat karsineet työmatkaliikennettä ja koulumatkoja. Nykyinen sopimus Next Bike Polskan kanssa jatkuu syyskuun loppuun ja vappuna 2022 on tarkoitus aloittaa  uuden toimittajan kanssa. Toivottavasti kaupunkipyöräjärjestelmä kehittyy tulevaisuudessa entistä paremmaksi. Olisi esimerkiksi hienoa, jos jatkossa asemia kaupungin keskustan lisäksi perustettaisiin  myös lähiöihin. Nyt kun pyöräilyn suosio on huipussaan on hyvä hetki satsata kaupunkipyöräilyynkin!

 

 


Kommentit

Suositut tekstit