Talvipyöräilyn testireitti

 

Turun talvi on ollut todella kehno pyöräilykelien puolesta. Tammi- ja helmikuu on tarjonnut lunta, vettä ja pakkasta, ja valitettavasti juuri tässä järjestyksessä, minkä ansiosta pääkallokeleistä on saatu nauttia pitkään ja hartaasti. Pyörällä on uskaltautunut liikkenteeseen ani harvoin.

 


Pientä pelastusta odotin talvipyöräreiteistä, joita Turussa on ollut käytössä vuodesta 2017 alkaen. Tänä talvena hoidettua reittiä on yhteensä 32 km, josta 20 km on harjahiekoitettua ja 12 km harjasuolattua pyörätietä. Olosuhteet ovat kuitenkin olleet niin kurjat, että testireittiäkään ei ole pystytty pitämään hyvässä ajokunnossa. Kävin testaamassa näitä talvireittejä useampaan otteeseen helmikuun aikana ja joka kerta pyöräily oli kaikkea muuta kuin nautinnollista.  

Harjasuolattu talvireitti kulkee Itäistä Rantakatua ja kiertää Kupittaanpuiston, Ylioppilaskylän ja Aninkaistensillan kautta Brahenkadulle. Tällä osuudella tien pinta pyritään pitämään sulana suolaliuoksen avulla. Testiaamuna Itäisellä Rantakadulla asvaltin pinta näytti sulalta mutta oli paikoin selvästi jäässä suolauksesta huolimatta. En ollut aluksi huomata sitä, mutta kun pysähdyin ja laskin jalan maahan, jalka meinasi luistaa alta.

 

Suolauksesta huolimatta tie oli liukas


Ajoväylä oli paikoin hyvin kapea

Toisella kertaa tien pinta oli sula suurimmaksi osaksi, mutta jäisissä risteyksissä sai ajaa kieli keskellä suuta, varsinkin kapearenkaisella menopelillä.  Lisäksi ihmisiä käveli pyörätiellä, koska kävelytie oli paksun jään peitossa. Kaupungin tiedotuslehdessä Turkupostissa luvataan, että "lumi poistetaan koko kävely- ja pyörätien leveydeltä." Lopputulos ei vastannut luvattua kuin satunnaisesti.  

Tois' pual jokke kulkee harjahiekoitettu reitti, jossa tie putsataan lumesta ja liukkautta torjutaan pestyllä hiekalla. Yhtenä testipäivänä itse asiassa harjahiekoitettu tie oli paremmassa kunnossa kuin suolattu osuus. Tosin tunneleiden ja siltojen alukset olivat niin kehnossa jamassa, että oli pyörää pakko taluttaa. Ilmeisesti urakoitsijan kalusto ei sovellu tunneleihin.

 

Harjahiekoitettua väylää

Tunnelien kohdat olivat kehnossa kunnossa

Tein vielä yhden testilenkin samoilla pätkillä lämpimämmällä säällä, vesisateessa. Tällä kertaa alku näytti hyvältä, tuntui kuin kesällä ajelisi, mutta pian tuli tenkkapoo: tie lainehti vedestä useammassa kohdassa - viemärit olivat täysin tukossa. Näihin järviin ei uskaltanut ajaa suin päin, kun ei ollut aavistustakaan, kuinka syviä ne olivat. Ainakin yhdessä kohtaa veden alta paistoi myös jää. Ei muuta kuin pyörä kainalossa kiertämään lammikoita - se oli melkoista könyämistä, kun pyörätien reunat olivat liukkaita. Ei ihme, että muita pyöräilijöitä ei näkynyt. Jäätyneet viemärinkannet pitäisi ehdottomasti saada auki, että vesi kulkeutuisi pois väyliltä. Kupittaanpuiston kohdalla sen sijaan väylä oli loistokunnossa eikä valittamista ollut Ylioppilaskylän ja keskustan osuudessakaan.


Veden alta pilkottaa jää

Väylä oli paikoin veden vallassa

Aiempina vuosina reitti on ollut erinomaisessa kunnossa mutta tämän vuoden puolella on pyöräilijöiltä tullut kritiikkiä, täysin oikeutetusti. Kaupunginisinööri myönsikin Turun Sanomissa, että reittien kunnossapito on ollut vaikeaa. Täytyy siis osoittaa myös ymmärrystä pyöräreittien kunnossapitäjiä kohtaan, sillä kuluva talvi on kokonaisuudessaan ollut kelien puolesta kaamea, mistä kertoo hyvin se, että liukkaat kelit ovat nielleet sepelivarastot tyhjiin. Hoidettu reitti on totta kai valtavan paljon parempi kuin hoitamaton. Mutta mikäli halutaan kasvattaa pyöräilyn suosiota, pyöräreitin olisi aina oltava sellaisessa kunnossa, että ajaminen on mahdollisimman vaivatonta. Jos koko ajan täytyy keskittyä pystyssä pysymiseen tai varomiseen, suurin osa ihmisistä jättää pyörän varastoon. Lisäksi, on yksi asia joka tuli mieleen reittiä testatessani: myös niiden, jotka eivät asu aivan reitin varrella, pitäisi päästä sille vaivattomasti surkeallakin kelillä. Priimakuntoinenkaan talvireitti ei houkuttele vaikkapa työmatkapyöräilijöitä, jos alkumatka menee liukastellessa kehnosti hoidetuilla sivuteillä. 

 

Kupittaanpuiston väylä oli hyvin hoidettu

Tällaista baanaa on iloa polkea

Tilanteeseen on kuitenkin odotettavissa parannusta tulevaisuudessa, sillä harjahiekoitettuja osuuksia on tarkoitus lisätä merkittävästi. Vuosina 2025-2026 reittejä pitäisi olla jo yhteensää 100 km. Suuntaus on vallan mainio, mutta samalla on kiinnitettävä huomiota myös laatuun. On varmasti hyvä ratkaisu, että reittejä lisätään vähitellen, jotta niiden hoitamisen vaatima työmäärä ei kasva liian suureksi kertarysäyksellä. Hyvää on myös se, että talvihoidosta vastaava urakoitsija on velvoitettu testaamaan pyöräillen reitin kuntoa. Laadunvalvontaa tehostetaan myös ulkopuolisten tahojen suorittamilla mittauksilla. Toivottavasti suunnitelmat toteutuvat niin että turvallinen pyöräily voisi jatkua ympäri vuoden ja mahdollisimman monet hyödyntäisivät näitä reittejä.

Harjasuolattu reitti (kartta)



Kommentit

Suositut tekstit