Muotikorneri - pyöräilyasuja vuosien varrelta

Koska olen tällainen MAMIL ja kaappini pursuaa pyöräilytrikoita, ajattelin esitellä hieman asujani viimeisen kymmenen vuoden ajalta.

Vacansoleil

Syy siihen, miksi aikoinaan valitsin Vacansoleil’n ajoasun, oli tallin käyttämä kalusto, sillä tuohon aikaan menopelini oli Bianchi. Maantiepyöräharrastukseni alusta saakka tavoitteeni on ollut löytää monivärisiä asuja. Pidän väreistä ja ne näkyvät yleensä kauas. Näkyvyys on turvallisuustekijä.





Hollantilainen Vacansoleil-talli aloitti toimintansa 2009. Vuonna 2011 talli sai sponsoriksi matkanjärjestäjä Vacansoleil'n rinnalle lannoitefirma DCM:n,  ja uudeksi nimeksi tuli mielikuvituksellisesti Vacansoleil-DCM. Tallin taru päättyi 2013, jolloin molemmat sponsorit ilmoittivat vetäytyvänsä ammattipyöräilystä. Entisistä tallin ajajista edelleen aktiivisesti World Tour -tasolla menestyksellisesti polkevia pyöräilijöitä ovat mm. belgialainen Thomas de Gendt ja hollantilainen Wout Poels. Vacansoleil-DCM:n riveissä viimeisen ammattilaiskautensa ajoi myös Juan Antonio Flecha vuonna 2013. Flecha on uransa jälkeen tullut tunnetuksi mm. Eurosportin pyöräilylähetysten kommentaattorina.


Maglia Verde (Giro d'Italia)

Vuorten valtiaan maglia verde

Vuodesta 2012 Italian ympäriajon mäkikirikilpailun paita on ollut sininen. Aiemmin se oli vihreä. Vanhassa, Santinin valmistamassa mallissa koot olivat erikoisia. Oma paitani on kokoa XXL, vaikka muissa paidoissa käytän kokoa M. Onneksi nykyään verkkokaupoissa asujen kokotaulukosta näkee itselle sopivan koon, ja ainakin omalla kohdallani taulukko on aina pitänyt kutinsa. Usein kuulee kommentteja, että tavallisen pyöräilijän ei ole sopivaa käyttää ammattilaistallien asuja tai Grand Tourien arvopaitoja. Näkyvin tämän linjan kannattaja on legendaarinen pyöräilyselostaja Peter Selin. Omasta mielestäni niiden käyttäminen on hyvä asia ja positiivista mainosta pyöräilylle. Ne ovat myös tyylikkäitä ja laadukkaita. Italian ympäriajon vihreä paitani on kestänyt käytössä yli kymmenen vuotta.

Saxo Bank-Tinkoff

 

Saxo Bank 2012 Tour de Francen saakka


Saxo Bank syntyi tanskalaisen entisen ammattilaispyöräilijän Bjarne Riisin luotsaaman CSC-tallin perustalle. Nimensä se sai sponsoriltaan tanskalaispankilta. Riis jatkoi myös uuden tallin johdossa. Vuosina 2009-2010 tallin ykkösnimet olivat luxemburgilaiset Schleckin veljekset, Andy ja Fränk. Myös klassikkojen ja tempoajon spesialisti, sveitsiläinen Fabian Cancellara oli tallin tähtipyöräilijöitä. Saxo Bank oli World Tourin yksi kärkitalleista ja saavutti lukuisia voittoja, mm. Tour de Francen Andy Schleckin johdolla vuonna 2010. Saman vuoden lopussa Schleckit ja Cancellara pakkasivat kimpsunsa ja lähtivät Schleckien perustamaan Leopard-Trek -talliin. Saxo Bankin rinnalle sponsoriksi tuli Sungard ja kapteeniksi pestattiin espanjalainen Alberto Contador. Harmittaa vieläkin, että vuoden 2011 asu jäi hankkimatta. Se oli mielestäni erittäin tyylikäs.

Alberto Contador, Alpe d'Huez 2011 (Kuva: Wikimedia Commons)

 

Vuonna 2012 hieman ennen Tour de Francea tallin toiseksi sponsoriksi tuli venäläinen pankki, Tinkoff Bank, vuoden loppuun saakka.Vuonna 2014 Tinkoffista tuli pääsponsori ja tallin nimeksi Tinkoff-Saxo.

Tinkoff-Saxon TDF-asu 2014

 

Vuoden 2014 Tour de Francea varten Tinkoff-Saxo lanseerasi uuden asun, ja sehän oli pakko saada, ensinnäkin hohtavankeltaisen värin takia ja toiseksi tietysti siksi että idolini Contador ajoi tallissa. Tallin pyörämerkkikin osui yksiin omani kanssa, sillä olin vaihtanut kalustoni Specializediin vuonna 2014. Asun pieni epäkohtakin saatiin tuunaamalla kuntoon.

Tuunattu Tinkoff-asu

Vuonna 2015 Riis ja Tinkoffin lievästi sanottuna erikoinen pomo Oleg Tinkov ajautuivat törmäyskurssille ja Riis joutui jättämään tallin. Kyseisellä kaudella Tinkoff-Saxo kuitenkin sai lukuisia voittoja eikä vähiten talliin siirtyneen slovakialaisen supertähden Peter Saganin ansiosta. Viimeisen vuotensa 2016 talli ajoi Tinkoff-nimisenä.


Trek-Segafredo

Vuodeksi 2017 Contador teki sopimuksen Trek-Segafredo -tallin kanssa. Se tiesi minullekin tallin vaihtoa ja uuden asun hankkimista. Enkä pannut yhtään hanttiin, sillä Trek-Segafredon vuoden 2017 asun design miellytti silmääni. Pyörämerkkiä en sentään vaihtanut. Trek-Segafredo oli perustettu aluksi nimellä Leopard-Trek vuonna 2011. Italialaisesta kahviyhtiöstä, Segafredosta tuli tallin toinen sponsori vuonna 2016. Contador päätti uransa Trek-Segafredo -tallissa vuoden 2018 Espanjan ympäriajoon. Olen kirjoittanut retrospektiivisen katsauksen Contadorin uraan Pyöräily&Triathlon -lehden numerossa 3/2018. Tämän kauden epävirallisessa listauksessa Trek Segafredon naisten ajoasu on rankattu ykkökseksi. Se onkin kiistämättä yksi tyylikkäimmistä.

Trek-Segafredo 2017

Dubai 2018 (Trekin vuokrapyörällä)



Bora-Hansgrohe

Contadorin vetäydyttyä eläkkeelle aloin pohtia, minkä tallin riveihin liittyisin seuraavaksi. Olimme syksyllä 2018 pyöräilemässä legendaarisia vuorinousuja Bormion seudulla, jossa samaan aikaan oli harjoittelemassa Bora-Hansgrohen mäkispesialisti puolalainen Rafal Majka. Näimme häntä useaan otteeseen, ja siitä se ajatus tallin vaihdosta lähti. Tallin juuret ovat vuodessa 2010. Bora-Hansgrohe siitä tuli vasta 2017, jolloin se nousi korkeimmalle, World Tour -tasolle. Samalla se palkkasi riveihinsä Peter Saganin, joka on tallin ykköstykki alkavallakin kaudella. Bora valmistaa keittiöratkaisuja ja Hansgrohe hanoja ja suihkuja. Boran paidan yläosan väri on täksi kaudeksi muuttunut mustasta valkoiseksi tai tarkkaan ottaen vaaleanharmaaksi mutta "nuoli" on edelleen samaa merensinistä sävyä. Saxo-Tinkoffin, Trek-Segafredon ja Bora-Hansgrohen asujen valmistaja on ollut Sportful, ja olen ollut todella tyytyväinen materiaaleihin ja työn laatuun. Talliasuista olen aina löytänyt myös oman maun mukaisen värimaailman.

 


Deceunick-Quick-Step
 
Deceunick-Quick-Stepin kotimaa on Belgia. Talli on perustettu jo 2003 Mapei-tallin pohjalle, ja sen nimi on vaihtunut vuosien saatossa useaan kertaan, sponsorien mukaan: Omega Pharma-Quick-Step (2012), Etixx-Quick-Step (2015), Quic-Step Floors (2017-2018). Vuodesta 2019 talli on kulkenut nimellä Deceunick-Quick-Step. Quick-Step valmistaa laminaattilattioita ja Deceunick ikkunoita. Lidlin logot "koristavat" paidan käsivarsia ja housujen takamusta. Deceunick-Quick-Step -asun valintaan vaikutti kirkkaan sinisen ja valkoisen raikas yhdistelmä. Myös ⚡-logolla oli osuutta asiaan. Lisäksi, tallin tähtipyöräilijän ja tuoreen maailmanmestarin Julian Alaphilippen otteissa on jotain contadormaista. Täksi kaudeksi paidan värit ovat vaihtuneet siniseksi ja tummansiniseksi. Myös sortsit ovat saaneet tummemman sinisen sävyn.





Lopuksi esittelen vielä yhden legendaarisen ajopaidan. Mercatone Unon paitaa näkee nykyään harvoin, ainakin Suomessa, paitsi Bianchille uskollisen tallikaverini yllä. Paita on klassikko ja sitä on edelleen saatavana uudistuotantona. Se yhdistetään ennen kaikkea yhteen pyöräilyn ikoneista ja kaikkien aikojen parhaista mäkimiehistä, Marco Pantaniin, joka tunnettiin lempinimellä Il Pirata (merirosvo).

 

Mercatone Uno

Mercatone Uno Zucchini -talli perustettiin vuonna 1992. Vuonna 1996 supermarketketju Mercatone Uno:sta tuli pääsponsori uudelle tallille, joka rakennettiin täysin Pantanin  ympärille. Vuonna 1998 tallin aiemmin käyttämä Willierin pyöräkalusto vaihtui Bianchin legendaarisen celesten värisiin kaunokaisiin, mikä näkyi tietysti myös ajoasussa. Samana vuonna Pantani voitti harvinaisen tuplan, Italian ja Ranskan ympäriajot. Tour de Francea varten lanseerattiin uusi paitamalli, johon oli lisätty celesten väriä, ettei se sekoittuisi johtajan keltaiseen paitaan.

Seuraavana vuonna Pantani joutui vetäytymään Girosta kesken kisan liian korkean veren hematokriittiarvon takia. Vuonna 2000 Mercatone Uno saavutti Giron voiton Stefano Garzellin johdolla. Kauden lopussa Garzelli jätti tallin. Talli jatkoi vuoden 2003 loppuun, ja saman vuoden Giro oli Pantanin viimeinen kilpailu ammattilaisena. Pantani kuoli 34-vuotiaana vuonna 2004.

 

Mercatone Uno 1998

 

Moni vanhoista asuistani on edelleen hyvässä kuosissa. Olen kyllä mielenkiinnolla seurannut ammattilaistallien kauden 2021 ajoasujen julkaisemista mutta en ole katsonut niitä vielä sillä silmällä. Millaisia ovat sinun suosikkiasusi? Millä perusteella valitset ajoasun?


Kommentit

Suositut tekstit